Music, Musings, and the Space Between the Notes

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| #Connectedness, #Music

Bringing the Wealth Home (2-minute read)

Growing up in Ireland in the 80’s and 90’s was an experience that greatly shaped me as a human being and as a musician. The sense of community, kindness, humour and respectful way about people was deeply impressed upon me. I wanted to be a part of it, I wanted to jump on every opportunity to be involved. Arriving to the island as a young child, I was welcomed by inquisitive classmates who showed me the lay of the land. Having had low numbers of immigrants in recent times in comparison to other countries, the arrival of newcomers from across the world as of the late 90’s felt exciting, fresh and like Ireland had not only been discovered, but had discovered itself.

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| #Connectedness, #Music

Back to the roots: Musikalischer Reichtum kommt zurück auf die grüne Insel (Lesezeit: 2 Minuten)

Meine Kindheit und Jugend im Irland der 1980er und 1990er Jahre hat mich als Mensch und Musikerin tief geprägt. Der Gemeinschaftssinn, die Freundlichkeit, der Humor und der respektvolle Umgang, die ich dort erlebte, haben bei mir einen tiefen Eindruck hinterlassen. Ich wollte dazugehören und nutzte dafür jede Gelegenheit. Als ich als kleines Mädchen in Irland ankam, nahmen mich meine neugierigen Klassenkameraden in Empfang und brachten mir alles über das Land bei. Angesichts einer vergleichsweise eher geringen Anzahl von Einwanderinnen und Einwandern fühlte sich die Ankunft von Neuankömmlingen aus aller Welt Ende der 90er Jahre sehr aufregend an, so als ob Irland nicht nur entdeckt worden wäre, sondern sich selbst entdeckt hätte. Aber das Leben auf der grünen Insel hatte auch seine Schattenseiten und naturgegebenen Begrenzungen. Alle bedeutenden Geigerinnen und Geiger dieser Jahrzehnte und der Folgezeit verliessen Irland für ihr Studium. Auch wenn diese Entscheidung für manch ambitionierten Musiker und manche begabte Musikerin ein natürlicher Schritt ist: In anderen Ländern Europas gehört er nicht zwangsläufig zur künstlerischen Entwicklung. In Deutschland, Österreich, Grossbritannien, den Niederlanden – um nur einige zu nennen – gibt es so viele gute Lehrerinnen und Lehrer für Streichinstrumente, dass Studierende überall in den Städten jemanden mit Renommee finden. Iren kommt das Studium im Ausland teuer zu stehen. Das gilt nicht nur für die Familien junger Musikerinnen und Musiker, sondern auch für den Fortbestand der Streichmusik: Das Ökosystem der klassischen Musik erleidet Verluste, während andere Teile der Welt weitere grossartige Talente aus Irland für sich gewinnen.

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| #Writing, #Connectedness, #Music

Berne baby, Berne (blog article, 2-minute read)

At this time of year, in 1996, I arrived to Berne. Perhaps the constellations bore similarity to their present alignment. I had a violin case on my back, a small suitcase in one hand, and a certain sense of excitement intermingled with apprehension as I stepped off the train that had brought me from Zurich airport. Walking out onto the main station square, I heard a lilting, song-like language around me. Bärndütsch. It would take me quite some time to understand the language, and the culture that came along with it. In the high German I had learned at school, I turned to a stranger and asked for directions to Berne’s “Konsi” - I was to meet my teacher Igor Ozim there for the start of semester. My first semester as a third-level student, my first time away from home, alone, for more than just some days.

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| #Writing, #Connectedness, #Music

Bern Baby, Bern (Blogartikel, Lesezeit: 2 Minuten)

Um diese Zeit im Jahr 1996 kam ich in Bern an. Vielleicht hatten die Konstellationen Ähnlichkeit mit ihrer heutigen Ausrichtung. Einen Geigenkasten auf dem Rücken, einen kleinen Koffer in der Hand, begeistert und beklommen zugleich, stieg ich aus dem Zug, der mich vom Flughafen Zürich nach Bern gebracht hatte. Auf dem Weg hinaus zum Bahnhofsplatz vernahm ich um mich herum eine beschwingte, scheinbar singende Sprache: Bärndütsch. Es sollte eine ganze Weile dauern, bis ich diesen Schweizer Dialekt und die dazugehörige Kultur verstand. In meinem in der Schule gelernten scheuen Deutsch erfragte ich mir den Weg zum Berner Konsi. Dort sollte ich zum Semesterbeginn meinen Lehrer Igor Ozim treffen. Es war mein erstes Studiensemester und auch das erste Mal, dass ich länger als ein paar Tage von zu Hause weg sein sollte. Ich sollte in Igor Ozims Meisterklasse studieren. Ein Studium bei ihm wurde mir durch ein Bundes-Exzellenz-Stipendium der Schweizerischen Eidgenossenschaft ermöglicht.

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| #News, #Writing, #Connectedness, #Music

The Necessity of Art (3-minute read)

During lockdown in Switzerland when people complained about being bored, I have to admit, their complaint chaffed at my patience. Being politely asked to work from home, yet still having the ability to go for walks, eat and cook food, read books, or shop online for anything you desire — music, films, craft projects in a box, you name it — does not equate boredom to me. When people bemoaned the closure of restaurants, concert halls, clubs, and other places where we humans like to gather, I did not feel that those of us who were bored were, equally, compassionate for the financial survival of the people who are servers or bartenders in those restaurants, those who maintain or play in the concert halls, or those who spin the decks.

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| #News, #Writing, #Connectedness, #Music

Music and Parenthood (4-minute read)

When I embarked on envisioning an image that would capture my child and I, an image that could summarize the greatest challenge that I now face being a mother, with one word to encapsulate it, I didn’t realise what kind of conversation it would create along the way. I understood from an early age that I might face discrimination, coming from a multi-ethnic background of refugees and Shoah survivors who encompass cultures and traditions from Northern, Central and Eastern Europe. However, the greater number of my experiences were privileged. Everywhere in the world that I went, I was met with courtesy and respect. I was welcomed as an artist and treated as a human being. That is, until I got pregnant, until I became a parent.

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Gwendolyn Masin by Martin Moell Gwendolyn Masin

| #Writing, #Connectedness, #Music

On Honesty and Art (3-minute read)

For decades now, I have heard it said that interest in classical music is on the decline, to have lost its importance and popularity, to no longer be “useful”. In 2012, the National Endowment for the Arts (USA) reported that in that year, only 8.8% of the population had attended a classical music concert. My interest was piqued by these statistics, so I did a bit of my own digging. When I asked friends what they thought about classical music, apart from positive things, they felt that classical music was elitist, academic, dull, uninspired, a status symbol as opposed to an art form. Or, I found this one amusing — “too long.” Too long for what? “Just — too long!"

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Gwendolynmasin and ysaye saint gervais Gwendolyn Masin

| #Writing, #Connectedness, #Music

The Fifth Element (3-minute read)

Recently, while running errands with my son, we passed a shoe store and my son unexpectedly stopped to look into the window. This is unusual for him because he has just begun to walk and explore the concept of forward motion. And so, he is usually running on his tiptoes, shrieking in delight at his own locomotion. My son is of a very sunny nature. He is cheerful, curious, fun, and very present. This latter trait forces me to drop everything and be just as present as he is. What he is not, is someone who stops in his tracks to look at something, whilst processing an impression that he can’t apprehend yet.

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