Music, Musings, and the Space Between the Notes

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| #Writing, #Recordings, #Music

Legends (4-minute read)

One of the most effective, distinctive, flamboyant, self-assured and, admittedly, short virtuoso pieces in the violin repertoire remains mostly unknown. The piece creates as glamourous an atmosphere as the composer might have been charming, and when played in recital amongst giants of the bravura repertory, maintains its integrity, walking coolly amongst the throng. Had the piece effectively been the woman it appears to describe, she would have had the allures of a diamond-clad diva. The work is entitled “Tango” – although it is more like a pastiche of all kinds of passionate dances. The very first leap to a C high up on the G string in this Tango challenged me for weeks. It rivals the trickiness of that first ascending scale in Sarasate’s “Zigeunerweisen” and it fools the player with the seeming innocence of the F sharp to B jeté in the opening bars of Kreisler’s “Caprice Viennois”. “I wonder if, like Sarasate or Kreisler, this composer was a violinist?” I mumbled to myself as I reached for that C, swinging my left arm around the rib of the violin over and over again. This is not the kind of piece you begin a recital with. You need to have warm muscles to even attempt it with the nonchalance that it demands. Within the first thirty seconds, octaves on various strings in close succession, expressive melody lines, rapid, ascending scales, a bar squeezed to bursting with sixths and ricochet figures are all on show, revealing this work as equal parts brilliant and exacting. Like so many extraordinary encore pieces, it takes hours of practice to hone, but is over in three minutes when performed. And yet, despite being outstanding, it remains: a piece for violin and piano that few have heard of, the composer a mononym mystery. The work is by Poldowski. Poldowski?

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| #Writing, #Recordings, #Music

Legends (Lesezeit: 4 Minuten)

Eines der am beeindruckendsten, markantesten, extravagantesten, selbstbewusstesten – und zugegebenermassen auch kürzesten – Virtuosenstücke des Repertoires für Geiger:innen ist nach wie vor weitgehend unbekannt. Das Werk erzeugt eine Atmosphäre, die an Glamour und Charme dem seiner Komponistin in nichts nachsteht, und wenn es bei einem Konzert inmitten anspruchsvoller Bravourstücke vorgetragen wird, behauptet es gelassen seine Position. Wäre das Stück tatsächlich die Frau, die es scheinbar beschreibt – man sähe sie als mit Diamanten geschmückte Diva vor sich. Es trägt den Titel «Tango», reiht jedoch eher alle Arten leidenschaftlicher Tänze aneinander. Der allererste Sprung des Tangos zu einem C hoch oben auf der G-Saite beschäftigte mich wochenlang. Er steht der Tücke der ersten aufsteigenden Tonleiter in Sarasates «Zigeunerweisen» in nichts nach und täuscht dem Spieler dieselbe Unschuld vor wie das Jeté von Fis nach B in den ersten Takten von Kreislers «Caprice Viennois». «Ob die Komponistin wohl Geigerin war, so wie Sarasate oder Kreisler?“, murmelte ich vor mich hin, während ich nach dem C griff und meinen linken Arm immer wieder aufs Neue um den Körper der Geige schlang. «Tango» eignet sich nicht als erstes Stück eines Konzerts. Damit man es überhaupt mit der nötigen Nonchalance spielen kann, müssen die Muskeln bereits aufgewärmt sein. Gleich in den ersten dreissig Sekunden fordern dicht nacheinander gespielte Oktaven auf verschiedenen Saiten, ausdrucksstarke Melodien, schnelle aufsteigende Tonleitern und ein zum Bersten mit Sechsteln und Ricochet-Motiven gefüllter Takt den Geiger oder die Geigerin. Und von Anfang an ist klar: „Tango“ ist ebenso brillant wie anspruchsvoll. Wie so viele aussergewöhnliche Stücke für die Zugabe erfordert es stundenlanges Üben, ist aber schon nach drei Minuten vorbei. Doch trotz seiner Aussergewöhnlichkeit ist es nach wie vor ein Stück für Violine und Klavier, von dem nur wenige gehört haben. Wir verdanken «Tango» einem mysteriösen Komponisten mit nur einem Namen: Poldowski. Poldowski?

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Gwendolyn Ysaye Maximilian Lederer Capture One Session0085 1 Capture One Session0085 1 Gwendolyn Masin

| #Writing, #Social Media, #Censorship, #Connectedness, #Recordings

That Time Facebook Unpublished Me (5-minute read)

You’ve decided to become a professional musician — and you’re not just rolling into it impulsively. This choice follows childhood years of extravagant travel and competitions where your parents wrote sick notes to get you out of school and your nearest and dearest friends and family oohed and aahed when you eagerly whipped out your violin to serenade them. You’ve thought about this and decided to jump in, eyes wide open, high hopes held tight. You want exposure and access to wider audiences. So, you begin your ascent to the top of the proverbial mountain, to a place where the air is thin and record labels offer weighty contracts. Only few succeed in this endeavor, but you make it to the top, and then you find out this is not enough. You have to earn the trust of your audience, maintain a high professional standard and assure reliability to those who work with you. The pressure is intense and relentless. You stand, essentially, at the service and pleasure of your audience. You work exceedingly hard for your vocation, and although you have an audience, constructed by your record label and promoters, you don’t necessarily know your audience. After all, concert halls are often plunged into darkness once the performance begins. Then, the Internet comes along, and with it, user-friendly platforms that enable musicians like you a means to self-publish. From MySpace to Facebook, the information superhighway opens. It’s the new millennium! You’re the master of your own destiny, but also directly exposed to all the criticism that’s out there. It now lands directly on your lap in the form of a like, a comment, or a click.

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